לא פעם זמרים מתחילים שמעוניינים לקדם את עצמם מגיעים למסקנה שהם צריכים שתהיה להם סקיצה - הקלטה בסיסית של שיר. נתקלתי בהרבה שאלות בנושא, והחלטתי לראיין את מיקי אביעוז- מוסיקאי, מפיק, טכנאי סאונד וגיטריסט. מנהל ובעלים של אולפני MARS- שיענה על כל השאלות הראשוניות הקשורות לסקיצה, והפקה לזמרים.
אז מיקי, למה זמרים בכלל צריכים שתהיה להם סקיצה?
לרוב, המפיקים/נגנים/אנשי יח"צ ושאר אנשי המקצוע שתרצו לעבוד איתם, ירצו לשמוע סקיצות של החומרים לפני העבודה, כדי להתרשם מכם.
סקיצות מועילות מאוד גם כאשר פועלים להקמת הרכב ומחפשים נגנים להופעות. כך אפשר בקלות להעביר סקיצות לנגנים על מנת שיתרשמו מהחומרים, וילמדו את השירים לחזרות והופעות.
מעבר לכך, לפעמים זמר מרגיש שהוא מתחבר לשיר כל כך שהוא חייב לבצע ולתעד אותו. אפשר כמובן להסתפק בביצוע חי בהופעה, או בהקלטה בסיסית בטלפון, אבל לפעמים נרצה סקיצה מוקלטת ברמת האולפן.
הסקיצה צריכה להיות שיר מקורי או יכולה להיות גם קאבר (גרסת כיסוי)?
סקיצה בהחלט יכולה להיות גם שיר לא מקורי.
הרבה פעמים כשזמר מבצע קאבר הוא מבצע אותו באופן שונה מהמקור, והמטרה של הסקיצה, בין היתר, היא לתעד את הביצוע, ולא רק את המילים והלחן.
מה ההבדל בין סקיצה לבין סינגל מופק?
בסקיצה בדר"כ תושקע כמות שעות נמוכה משמעותית ביחס לכמות השעות שמושקעת בסינגל שעבר תהליך הפקה.
יש המון סוגים של סקיצות. הפשוטות מביניהן בדר"כ מורכבות מכלי נגינה בודד שמנגן ליווי (בדר"כ גיטרה או פסנתר) וכמובן זמר/ת.
מעבר לכך יש גם להקות שמקליטות סקיצות של הרכב מלא, עם תופים, בס וגיטרות.
ברוב המקרים, מה שיבדיל בין סקיצה לבין סינגל הוא העומק של ההפקה, המיקס והמאסטר.
כמה זמן לוקח להקליט סקיצה?
מכיוון שיש הרבה סוגים שונים של סקיצות, הזמנים יכולים להשתנות בין סקיצות ברמות שונות.
זה תלוי במורכבות של הסקיצה, במקצועיות של האולפן, וברמת הביצוע של הזמר.
קודם כל, חשוב מאוד להגיע להקלטה מוכנים. השיר צריך להיות כתוב בצורה מסודרת (לפעמים מגיעים לאולפן כשעדיין חסרות שורות לבית, או שהלחן לא מספיק מגובש).
הרבה זמן יכול להתבזבז באולפן על עבודה שהיא בכלל לא הקלטה או נגינה, אלא עבודה שקשורה לכתיבה והלחנה של השיר, או דברים שקשורים בעיבוד.
לצורך העניין, הקלטה של סקיצה פשוטה, שמורכבת מפסנתר ושירה, בהנחה והשיר כתוב ומולחן ברמה שהוא מוכן להקלטה, ויש פסנתרן טוב, זמרת טובה, וטכנאי מקצועי- יכולה לקחת בין 2-3 שעות.
סקיצות מורכבות יותר (לדוגמא- הרכב שנכנס להקליט סקיצה) יכולות לקחת יותר זמן, בהתאם לרמת המורכבות.
לאיזו תוצאה הזמר צריך לצפות מהסקיצה שלו?
מבחינת רמת המוצר, מכיוון שיש כל כך הרבה סוגים שונים של סקיצות, חשוב לתאם מראש עם האולפן שבו מקליטים מה בדיוק הולכים לקבל.
רצוי לבקש לשמוע דוגמאות, ולהבין בדיוק כמה עולה כל דבר, ובעבור מה משלמים.
מה קורה אם הסקיצה ששילמתי עליה איננה ברמה מספיק גבוהה, או שאינה לשביעות רצוני?
כפי שציינתי קודם, חשוב לתאם מראש את הציפיות, להקשיב לדוגמאות של סקיצות באותו תקציב ולקבל מושג כללי על איך הסקיצה הולכת להישמע.
במידה ובאמת התוצאה לא תואמת את הציפיות, רצוי קודם כל להבין את הסיבות לכך.
ברוב המקרים אפשר לזהות כבר במהלך ההקלטות סימנים שיעידו על רמת התוצר הסופי.
לפעמים זה יכול להיות נגן לא מספיק מקצועי, או טכנאי לא מנוסה, ולפעמים זה גם קורה בגלל זמר/ת שלא מצליח/ה לתת ביצוע טוב.
יש אנשי מקצוע שחשוב להם שהלקוח יהיה מרוצה, ויהיו מוכנים לבצע עבודות נוספות לשיפור המוצר ללא תוספת תשלום. במקרים אחרים, יהיו אולפנים ואנשי מקצוע שיטענו שהם ביצעו את העבודה על הצד הטוב ביותר ואין שום אפשרות לשפר את התוצר.
אפשר להשוות מקרים כאלה לארוחה במסעדה. לפעמים קורה במסעדה שמקבלים מנה שאנחנו לא מרוצים ממנה.
בחלק מהמקרים יהיה אפשר לקבל מנה חדשה לגמרי, בחלק מהמקרים אפשר לקבל מנה אחרת בתוספת תשלום, ובמקרים אחרים גם בלי תוספת תשלום ואפילו עם פיצוי מיוחד מהשף.
כל בעל עסק בוחר איך להגיב לסיטואציה באופן שמתאים לו.
מי הוא איש המקצוע שמקליט את הסקיצה? למי פונים, ואיך יודעים שהגענו לאיש מקצוע אמין ומקצועי?
תלוי בסוג וברמה של הסקיצה שאנחנו רוצים לקבל. ההימור הבטוח הוא קודם כל ליצור קשר עם מפיק. למפיקים תמיד יש קשר לאולפן טוב עם טכנאי מקצועי, ונגנים טובים שינגנו בסקיצה שלכם.
במקרה והאמן מסוגל לנגן ולשיר ברמה גבוהה, יכול להיות שזה אפילו מספיק ליצור קשר עם אולפן הקלטות באופן ישיר, ולשלם רק עבור זמן אולפן, וטכנאי שיקליט ויערוך את ההקלטה בצורה מקצועית.
יש גם מוסיקאים מוכשרים, שיש להם אולפן ביתי קטן וצנוע, שבהחלט נותן מענה עבור הקלטת סקיצות ברמה גבוהה.
תמיד, כמו תמיד- המלצות מחברים ואנשים מקצוע בהחלט יש לקחת בחשבון. כמובן, לשמוע עבודות קודמות של אותו מוסיקאי/מפיק/טכנאי/אולפן.
מה עלינו לתאם מראש עם הטכנאי/מפיק?
חשוב מאוד לדעת בדיוק כמה ועבור מה משלמים.
לדוגמא- שעת עבודה של טכנאי, וזמן אולפן, עלויות של הנגנים, עריכות, מיקס, מאסטר וכו'...
בדר"כ כשמגיעים לאולפן המחירים הם לפי שעה. לעומת זאת- יש מפיקים שיוכלו לתת מחיר גלובלי עבור הפקת סקיצה שתכלול בתוכה את כל מה שצריך.
בנוסף, חשוב לדעת אם כל העבודה נעשית במקום, ביום אחד, ובמסגרת כמות שעות מוגבלת.
כמו כן, יש אנשים שירצו גם לקחת את הפרויקט (הערוצים המוקלטים) בנוסף לתוצר הסופי. חשוב לשאול ולוודא שאין שום בעיה עם זה מבחינת נותן השירות.
מהו טווח המחירים של הקלטת סקיצה, ומהו טווח המחירים של הפקת סינגל?
סקיצה בסיסית יכולה לנוע בין 200 ש"ח ל- 800 ש"ח.
סקיצות מורכבות יותר יכולות גם להגיע לסכומים של 2000 ש"ח.
לעומת זאת, סינגל יכול לנוע בין מחירים של 2000 ש"ח ועד 20000 ש"ח.
מאוד משתנה בהתאם למפיק, האולפן וסדר גודל ההפקה.
מהם השלבים שזמרים צריכים לעבוד לפיהם עד להוצאת סינגל סופי?
אני אף פעם לא ממליץ "לקפוץ למים" כשמדובר בסינגל.
חשוב מאוד להתנסות הרבה, להופיע, להקליט... כל מה שאפשר כדי להתפתח ולהתגבש עד לרמה שמרגישים מוכנים.
לפני שמוציאים סינגל, צריך להבין ש"סינגל" הוא מוצר מסחרי. התהליך לא מתחיל ונגמר באולפן, אלא ממשיך הלאה לעבודת יח"צ, רדיו וטלוויזיה.
יתרה מכך- חשוב למצוא את המפיק הנכון. מפיק הוא האדם שמלווה ומנהל את תהליך ההפקה של הסינגל עם האמן מההתחלה ועד הסוף.
יש מאמר שכתבתי בנושא שמפרט מהו תפקידו של המפיק, ואיך למצוא את המפיק המתאים.
דבר אחרון, ואולי הכי חשוב- לדאוג לאסוף תקציב ראוי להפקה ולקידום של הסינגל.
יהיה חבל להקליט יצירה מושלמת, בלי לדאוג לכלים שיביאו אותה לידיעת הקהל הרלוונטי שיוכל להנות ולהעריך אותה באמת.
מהם הכלים הללו?
- צילום איכותי ע"י צלם מקצועי עבור תמונת יח"צ, קומוניקט, פוסטרים להופעות ותמונות להפצה במדיה וברשתות החברתיות.
- עיצוב גרפי לעטיפה לסינגל, ושאר עיצובים לרשתות החברתיות (עיצוב לעמוד פייסבוק/יוטיוב).
- הפקת קליפ איכותי ומקצועי, שאף יכול להפוך לקליפ וויראלי ולתרום משמעותית להצלחת הסינגל.
- יח"צ חזק ואיכותי שיקדם את הסינגל בכל הפלטפורמות הרלוונטיות וינהל את מערך היח"צ לקידום הסינגל. כולל עבודת יח"צ ברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב)
- עבודה מול חברת הפצה למדיה, שתדאג להביא את הסינגל לידיעת המדיה המשודרת (רדיו, טלויזיה וכו'...)
- עבודה מול חברת הפצה לסלולר, שתדאג להפוך את הסינגל לזמין ב- ITunes, spotify, shazam, רינגטונים, צלילי המתנה וכו'...
- עבודה עם חברת בוקינג איכותית, שתקבע לכם הופעות לקידום הסינגל מול קהל רלוונטי.
- ניהול אישי- כי כל ספינה צריכה רב-חובל, מישהו שידאג לתיאום בין כל הגורמים על מנת שיפעלו יחד כגוף אחד, וידע להחליט החלטות לטווח הארוך אשר משפיעות באופן ישיר על ההתנהלות של האמן והגורמים סביבו.
תודה רבה מיקי, אני בטוחה שזה מאוד עוזר לכל מי שבתחילת דרכו ותהה לגבי השאלות החשובות הללו. איך ניתן ליצור איתך קשר?
אשמח לענות על שאלות נוספות, לעזור ולייעץ בכל נושא.
אפשר לפנות אליי בהודעה פרטית בפייסבוק האישי שלי (Miki Avioz) או דרך עמוד הפייסבוק של אולפני MARS (לינק מצורף).
אתם מוזמנים לקרוא ולהתרשם עוד בעמוד של אולפני MARS